Warning: Table 'roncskut_kut2.roncskutatas_cache_page' doesn't exist
query: SELECT data, created, headers, expire, serialized FROM roncskutatas_cache_page WHERE cid = 'https://www.roncskutatas.com/node/5733' in /home/roncskut/public_html/includes/database.mysql.inc on line 135
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/roncskut/public_html/includes/database.mysql.inc:135) in /home/roncskut/public_html/includes/bootstrap.inc on line 729
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/roncskut/public_html/includes/database.mysql.inc:135) in /home/roncskut/public_html/includes/bootstrap.inc on line 730
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/roncskut/public_html/includes/database.mysql.inc:135) in /home/roncskut/public_html/includes/bootstrap.inc on line 731
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/roncskut/public_html/includes/database.mysql.inc:135) in /home/roncskut/public_html/includes/bootstrap.inc on line 732 Magyar rendfokozati jelzések | A II. Világháború Hadtörténeti Portálja
warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/roncskut/public_html/includes/database.mysql.inc:135) in /home/roncskut/public_html/includes/common.inc on line 153.
Beküldő: Mester. Beküldés időpontja: 2008, január 9 - 23:01.
Szia BP!
Abban tökéletesen igazad van, hogy a "Tisztjelölt" esetünkben zászlós, de bizonyos értelemben a tisztjelölt is helyes megnevezés, mint állománycsoport, ugyanis a zászlós a Horthy-korszakban nem volt tiszt, hanem tisztjelölt! Az állománycsoport megnevezésétől és néhány formaságtól eltekintve azonban minden tekintetben tisztként kezelték. (pl. a vállzsinórja és a paroli sújtása nem teljesen aranyzsinórból készült, hanem selyem és arany keverékéből, legalább is 1937-től.)
Beküldő: altjager. Beküldés időpontja: 2007, december 13 - 08:40.
Az eddigi hozzászólásokból már kezd valami kialakulni, de nem lehetne ezt nagyobb felbontásban is felrakni valahova? Biztosan jobb a szkennelésed, vagy netes kép?
Esetleg a nímötökről nincs képed?
Beküldő: Ajtony. Beküldés időpontja: 2007, december 13 - 03:18.
Kristóf, a szabályzat nem tett különbséget, de a páncélosok között valóban gyakran látni sötétebb árnylatot. Sajnos nem sok olyan búzavirágkék egyenruha jön elő, ami nevesített, ami meg az, akkor is lehet ellentmondásos.
Konklúzió: más az elmélet és a gyakorlat, ami maga is sokszínű...tehát nincs konklúzió :-)
Beküldő: Ajtony. Beküldés időpontja: 2007, december 13 - 03:11.
A híradósoknak 1943-ig acélcöld, utána sötétkék színe volt. Azért nem érdemes színeket kevergetni, mert annó is voltak eltérések. A szabályzat meg szintén nem színkódot adott, hanem elnevezést: pl a vörös árnyalatok: meggyszín- műszaki tisztviselő és szertiszt, skarlátvörös - számvivő és hadbizos, buzérvörös - hadbíró és méneskar (részben csendőr)...stb, így még a posztó vagy bársony megkülönböztetést is be kellett vonni, hogy meg lehessen különböztetni...
Beküldő: KutatóKristóf. Beküldés időpontja: 2007, december 13 - 00:24.
Hali!
Dr. Martin Kornél, apám tiszti iskolatársa, nyá.m.kir.páncélos főhadnagy ezt írta a kék paroliról, ami a gyorsfegyfernemet illeti:
A trianoni békediktátum miatt a páncélosok szervezése "bújtatva", a rendőr ujonc iskolában, a RUISK-ban kezdődött. Innen eredt a sötétkék paroli, amit büszkén viseltünk, akár a huszárok a világoskéket, hogy azután a kerékpárosokkal és gépkocsizó lövészekkel "gyorsfegyvernemmé" olvasztva valamennyien a középkéket kapjuk.
Beküldő: Ajtony. Beküldés időpontja: 2007, december 12 - 23:56.
Az túl sötét lett, a lovassági főhadnagy meg túl világos. Valahol a kettő között volt a búzavirágkék. Kicsit sötét árnyalatú volt amúgy akkoriban is, de nem ennyire.
Beküldő: Mester. Beküldés időpontja: 2007, június 27 - 18:49.
1925-ben is eltörölték már egyszer, de 1941-ben a tiszthelyettes helyett újra bevezették. Ekkor csináltak állománycsoportot a tiszthelyettesi rendfokozatból az altiszti helyett, ami akkor jó ötletnek tűnhetett, de azóta is mindenkit összezavar...
Aki 1925-ben főtörzs volt, abból törzsőrmester lett (2. fizetési fokozatban) és magyarázhatta, hogy miért vetették vissza a rendfokozatában...
Beküldő: Mester. Beküldés időpontja: 2007, június 27 - 13:35.
Firpojoni
Állítólag 1952-ben megszüntették a főtörzsőrmesteri rendfokozatot. (Már nem tudom, hol olvastam, csak a dátumot írtam fel). Gondolom azért, hogy a szovjetekkel jobban harmonizáljanak, ahol ilyen nem volt. Az 1956-os forradalomkor a honvédség újságjában szereplő újfajta gallér rf-ok között sem szerepelt, a későbbi, Horthy-féle jelzéseket rövid időre visszahozóban viszont igen. Mikor törölték el, és mikor állították vissza? Ha egyáltalán tényleg eltörölték???
Beküldő: Mester. Beküldés időpontja: 2007, június 26 - 23:34.
Ha jobban megnézzük az ábrát, a hadiműszaki törzskari hadnagy egy sületlenség - ebbe a testületbe minimum százados kerülhetett csak be, akárcsak a vezérkarba.
Beküldő: Mester. Beküldés időpontja: 2007, június 26 - 23:32.
Sajnos ellent kell mondjak! Az USA-ban SOHA nem létezett "colonel general" rendfokozat. Legfeljebb megpróbálták lefordítani a magyar, német, vagy orosz rendfokot. olyan ez, mintha a valaha létezett jugoszláv general-podplukovnikot vezéralezredesre fordítanánk le szó szerint altábornagy helyett...
Beküldő: firpojoni. Beküldés időpontja: 2006, január 16 - 15:14.
Ikoza, szerintem ne szégyellj bármit kérdezni. Senki nem úgy születetett, hogy fejből tudta volna az összes rendfokozatokat. Ha "cikinek" érzed itt "nagy nyilvánosság" előtt, nyugodtan megkereshetsz privát e-mailben is.
Beküldő: firpojoni. Beküldés időpontja: 2006, január 11 - 10:11.
66.456/eln.2.r. - 1943 sz. körrendelet határozta meg az 56.063/Eln.-1943. sz. körrendelettel (HK1943/37) létesített II.A. állománycsoportba tartozók (főtiszt-helyettesek) öltözetét.
Beküldő: firpojoni. Beküldés időpontja: 2006, január 9 - 11:19.
Elnézést, a zászlóst illetőleg valóban tévedtem, az a helyes, ahogy Te írtad: ezüst csillag, arany paszomány. A zászlós-helyettesnek volt fordítva (1943-tól), arany csillag, alumínium paszomány.
Beküldő: firpojoni. Beküldés időpontja: 2006, január 9 - 08:29.
Ami nem stimmel, a beosztott tisztek és a zászlós ezüst csillagjai. De persze egy külföldi könyvtől azért ne várjunk el mindent, szóval információs táblaként ez is sokkal-sokkal több a semminél.
Nagyon köszönöm. Szuper.
Szuper! Köszi!
http://www.egrigyalogezred.hu/files/downloads/dok/tananyag/egri_14es_fuz...
Parancsolj:)
Erről még mindig nem lehet precízebb,érthetőbb, magyar leírást találni?
Valaki majdcsak feltesz egy igazi 2. vh-sat is! (-:
Szia BP!
Abban tökéletesen igazad van, hogy a "Tisztjelölt" esetünkben zászlós, de bizonyos értelemben a tisztjelölt is helyes megnevezés, mint állománycsoport, ugyanis a zászlós a Horthy-korszakban nem volt tiszt, hanem tisztjelölt! Az állománycsoport megnevezésétől és néhány formaságtól eltekintve azonban minden tekintetben tisztként kezelték. (pl. a vállzsinórja és a paroli sújtása nem teljesen aranyzsinórból készült, hanem selyem és arany keverékéből, legalább is 1937-től.)
Az alábbi kép egy mai híradós köpeny parolit ábrázol. Gondolom ilyen lehetett a sötétkék (szilvakék szín eredetileg is)
http://kepfeltoltes.hu/view/080109/Mai_Hirados_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Szinesben páncélos alezredesek a képgalériából, igaz nem látszik olyan közelről, de a nagyításon azért látrszik valami a szinárnyalatból..
http://www.netlabor.hu/roncskutatas/modules/myalbum/photo.php?lid=14740
Az eddigi hozzászólásokból már kezd valami kialakulni, de nem lehetne ezt nagyobb felbontásban is felrakni valahova? Biztosan jobb a szkennelésed, vagy netes kép?
Esetleg a nímötökről nincs képed?
Kristóf, a szabályzat nem tett különbséget, de a páncélosok között valóban gyakran látni sötétebb árnylatot. Sajnos nem sok olyan búzavirágkék egyenruha jön elő, ami nevesített, ami meg az, akkor is lehet ellentmondásos.
Konklúzió: más az elmélet és a gyakorlat, ami maga is sokszínű...tehát nincs konklúzió :-)
A híradósoknak 1943-ig acélcöld, utána sötétkék színe volt. Azért nem érdemes színeket kevergetni, mert annó is voltak eltérések. A szabályzat meg szintén nem színkódot adott, hanem elnevezést: pl a vörös árnyalatok: meggyszín- műszaki tisztviselő és szertiszt, skarlátvörös - számvivő és hadbizos, buzérvörös - hadbíró és méneskar (részben csendőr)...stb, így még a posztó vagy bársony megkülönböztetést is be kellett vonni, hogy meg lehessen különböztetni...
Hali!
Dr. Martin Kornél, apám tiszti iskolatársa, nyá.m.kir.páncélos főhadnagy ezt írta a kék paroliról, ami a gyorsfegyfernemet illeti:
A trianoni békediktátum miatt a páncélosok szervezése "bújtatva", a rendőr ujonc iskolában, a RUISK-ban kezdődött. Innen eredt a sötétkék paroli, amit büszkén viseltünk, akár a huszárok a világoskéket, hogy azután a kerékpárosokkal és gépkocsizó lövészekkel "gyorsfegyvernemmé" olvasztva valamennyien a középkéket kapjuk.
Apám "szilvakék" parolira emlékezett!
Üdv
Kristóf
Az túl sötét lett, a lovassági főhadnagy meg túl világos. Valahol a kettő között volt a búzavirágkék. Kicsit sötét árnyalatú volt amúgy akkoriban is, de nem ennyire.
1925-ben is eltörölték már egyszer, de 1941-ben a tiszthelyettes helyett újra bevezették. Ekkor csináltak állománycsoportot a tiszthelyettesi rendfokozatból az altiszti helyett, ami akkor jó ötletnek tűnhetett, de azóta is mindenkit összezavar...
Aki 1925-ben főtörzs volt, abból törzsőrmester lett (2. fizetési fokozatban) és magyarázhatta, hogy miért vetették vissza a rendfokozatában...
Firpojoni
Állítólag 1952-ben megszüntették a főtörzsőrmesteri rendfokozatot. (Már nem tudom, hol olvastam, csak a dátumot írtam fel). Gondolom azért, hogy a szovjetekkel jobban harmonizáljanak, ahol ilyen nem volt. Az 1956-os forradalomkor a honvédség újságjában szereplő újfajta gallér rf-ok között sem szerepelt, a későbbi, Horthy-féle jelzéseket rövid időre visszahozóban viszont igen. Mikor törölték el, és mikor állították vissza? Ha egyáltalán tényleg eltörölték???
keressen, kutasson, ha kell takarodó után is!
Na jó de ezt honnan tudná egy szerencsétlen ánglius? :-)
Ha jobban megnézzük az ábrát, a hadiműszaki törzskari hadnagy egy sületlenség - ebbe a testületbe minimum százados kerülhetett csak be, akárcsak a vezérkarba.
Sajnos ellent kell mondjak! Az USA-ban SOHA nem létezett "colonel general" rendfokozat. Legfeljebb megpróbálták lefordítani a magyar, német, vagy orosz rendfokot. olyan ez, mintha a valaha létezett jugoszláv general-podplukovnikot vezéralezredesre fordítanánk le szó szerint altábornagy helyett...
Felső sor:
Tábornagy,Tábornok, Altábornagy, Vezérőrnagy, Ezredes(harckocsizó), Alezredes(ellátó)
Középső sor:
Őrnagy(gyalogos), Százados(vezérkar), Hadnagy(huszár), Hadnagy(vezérkari techn.), Tisztjelölt(gyalogos), Tiszthelyettes(tüzér)
Alsó sor:
Törzsőrmester(gyalogos), Rangidős őrmester(gyalogos), Őrmester(gyalogos), Szakaszvezető(gyalogos), Tizedes(gyalogos), Őrvezető(gyalogos), Honvéd(gyalogos)
Ha volna benne hiba javítsatok ki.
üdv.:
Gábor
Szép szép de valaki mondjuk magyarul is feliratozná! :-o 8-)
Ikoza, szerintem ne szégyellj bármit kérdezni. Senki nem úgy születetett, hogy fejből tudta volna az összes rendfokozatokat. Ha "cikinek" érzed itt "nagy nyilvánosság" előtt, nyugodtan megkereshetsz privát e-mailben is.
Köszi az infót!
Kristóf
66.456/eln.2.r. - 1943 sz. körrendelet határozta meg az 56.063/Eln.-1943. sz. körrendelettel (HK1943/37) létesített II.A. állománycsoportba tartozók (főtiszt-helyettesek) öltözetét.
Látod, ezt a zászlós-helyettest nem tudtam! Le fogom jegyezni. Egyébként, v.Szentgyörgyi Dezső repülőnk nem zászlós-helyettes volt a végén?
Üdv
Kristóf
Elnézést, a zászlóst illetőleg valóban tévedtem, az a helyes, ahogy Te írtad: ezüst csillag, arany paszomány. A zászlós-helyettesnek volt fordítva (1943-tól), arany csillag, alumínium paszomány.
Szia!
Igazad van, a főtiszteknek arany csillagai voltak, de a zászlósoknak ú.n. 'torzstiszti ezüst' csillagja volt, egy arany stráffal.
Nem értek egyet az angol íróval, aki a zászlóst tisztjelöltnek hívja. A II vh-ban a zászlósok tisztek voltak lehet látni az arany hajtóka stráfon is!
Üdv
Kristóf
Ami nem stimmel, a beosztott tisztek és a zászlós ezüst csillagjai. De persze egy külföldi könyvtől azért ne várjunk el mindent, szóval információs táblaként ez is sokkal-sokkal több a semminél.
Szia Sdkfz!
Köszi ezt is! Evvel is gyarapodik az tudásunk!
Kristóf